Avaudun teille nyt. Viime viikolla kuulin pari uutista siitä, kuinka maapallo törmää miljardien vuosien päästä johonkin planeettaan ja PUM. Aloin ajatella asiaa ja tulin siihen tulokseen, ettei maailma edes ole silloin enää - ainakaan tässä muodossa. Ei maailma voi kestää tällaista kulutusta ja kehitystä. Miettikää mitä kaikkea on tapahtunut meidän elinaikana tai vanhempiemme tai isovanhempien! Jos vauhti jatkuu samana, maailma tuhoutuu. Tulee maailmanloppu. Tiedän kuulostavani hullulta hipiltä, mutta ensi kertaa viiteen vuoteen jaksan mirehtia jostain muustakin kuin siitä jaksanko elää ensi viikkoa pidemmälle.
Luin juuri, että Salon (Turun lähellä, toim.huom.) Nokian tehdas lakkautetaan, eli yli 2000 jää työttömäksi. Oulun tehtaalta lähtee tuhat tyyppiä myös.
Seisoin syömässä polkagrisiä bussipysäkillä ja huomasin että siitäkin pysäkiltä on otettu roskis pois. Tuhka-astioita (stögiksiä) on ehkä joka viidennen roskiksen yhteydessä. Turussa niitä oli muuten paljon enemmän! Mielummin liikaa kuin liian vähän.
Olen aika varma siitä, että maailma pelastuisi monilla pienillä teoilla. Ei se riitä, että yksi ihminen lajittelee roskansa ja huolehtii läheisistään.
Los Angeles kieltää muovipussit kaupoissa vuodesta 2015 alkaen.
Australia muuttaa kolmanneksen vesistöistään suojeluskohteiksi.
Minä käytän julkisia ja suosin kirjastoa sekä leffojen tai musiikin digitaalisia muotoja. iPad-lehtiä tai E-kirjoja en ole vielä löytänyt.
Niin ja kotimaisia tuotteita täytyisi suosia vieläkin enemmän - kaikkien! Lumenen meikit esimerkiksi ovat tehneet ihostani paremman kuin koskaan.
Amen. Päivän saarna saarnattu.
Piti vaan tulla sanoon, että vietän suomenruotsalaisen juhannuksen. :)
VastaaPoistaMaailmanparantaja-Birdie <3
VastaaPoistaHyviä ajatuksia, kuomaseni!
Jos nuo ajatukset tekee hipiksi, niin ollaan sitten molemmat hippejä :D
VastaaPoistaMusta oli aivan kamalaa, kun kahdeksan miljardin (?olikan se se?) ihmismäärä maapallolla meni rikki, ja ihmiset juhlivat sitä kuin mitäkin uuttavuotta. Meidän maapallo ei yksinkertaisesti kestä rajatonta ihmispopulaa. Se, että jo nyt ihmiset käyttävät Maan tarjoamia resursseja sitä kuormittavasti, on huolestuttavaa. En siis käsitä, miten pallomme voi selvitä yhä kasvavasta ihmispopulasta, jos jo nyt tekee tiukkaa. Olen tuntenut melkoisia omantunnon tuskia siitä, kun ympin luennolla kerran tulin ajatelleeksi, että ei meidän pidä keskittää energiaamme ja apuamme esimerkiksi köyhien ihmisten ruokkimiseksi, koska pidemmän päälle sillä ei ole mitään kestävää vaikutusta. Nälkäisiä ihmisiä on loputon määrä, eikä yksi auttamiskerta riitä. Se kuulostaa ilkeältä. Meidän pitäisi keskittyä ongelmakohtiin, eli kannustaa vähentämään ihmisten lasten hankintaa (joka siis kitketään sillä, että parannetaan ihmisten elintaso sellaiseksi, ettei huolta suvun säilymisestä ole; parannetaan naisten koulutusta, hankitaan toimiva terveydenhuoltojärjestelmä ja parannetaan koulutusmahdollisuuksia muutenkin), jolloin ihmismäärä on pienempi ja tilanne pysyy hallinnassa. Se on sekä ihmisten että luonnon etu, sillä jokaiselle pystytään siten takaamaan paremmat elinolot, ja maapallo ei huku ihmisistä. Siskoni oli sitä mieltä, etten saisi ajatella näin, mutta... Totuus on kuitenkin se, että ihmiset ovat samanlainen eläinpopulaatio kuin vaikka sopulit tietyllä alueella. Kun sopulimäärä on liian suuri, kuormitus on liian suuri ja sopulimäärä romahtaa. Miksei samaa voisi tapahtua ihmistenkin tapauksessa? En yleensäkään harrasta mitään maailmanloppuajattelua, mutta eikö tämä teoriassa ole aivan järkeenkäypää.
Juu, nyt rupeaa menemään turhan syvälle :) Lumene on jees!